دلایل روغن ریزی خودرو و نحوه جلوگیری از آن

تمامی ماشین آلات مخصوصاً وسایل نقلیه مکانیکی و موتوری از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده‌اند. این قطعات باید برای هدف نهایی که حرکت این وسیله نقلیه است، به طور مداوم حرکت کند اما این حرکت باید بدون اصطحکاک و روان باشد تا به قطعات آسیبی وارد نگردد. در واقع ساییده شدن و اصطکاک قطعات متحرکی که بر روی یکدیگر قرار دارند، در اثر گذشت زمان باعث خرابی و آسیب کلی سیستم خواهد شد. به همین جهت سازندگان خودرو برای رفع این اصطحکاک استفاده از روغن ها و روان کننده ها را پیشنهاد می دهند. این روغن ها و روان کننده ها نقش بسیار موثری در افزایش عمر مفید قطعات و درست کار کردن موتور وسیله نقلیه ایفا می کنند، اما گاهی اوقات این روغن ها خود با مشکلاتی مواجه می شوند. یکی از این مشکلات روغن ریزی خودرو است.

 

روغن ریزی خودرو یکی از علائم اولیه وجود یک مشکل جدی در خودرو است. در صورتی که از این عامل جلوگیری نشود امکان دارد تا خودرو آسیب های بسیار بیشتری دیده و حتی خطرات جانی را نیز به همراه داشته باشد. با این حال مالکان خودرو می توانند با کاهش سطح روغن موتور، توجه به سطح روغن موتور و پیشگیری از روغن ریزی خودرو از این اتفاق جلوگیری کرده و هزینه های گزاف تعویض روغن موتور مناسب را کاهش دهند.

ما در این مقاله به بررسی انواع روغن، دلایل روغن ریزی خودرو و نحوه جلوگیری و رفع آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

مهم‌ترین دلایل روغن ریزی خودرو

ما زمانی متوجه روغن ریزی خودرو خود می شویم که در پارکینگ و یا زیر خودرو روغن مشاهده نماییم. اما علت اصلی روغن ریزی چیست؟ علت ها و دلایل متعددی برای روغن ریزی خودرو وجود دارند که برخی از این دلایل بسیار جدی بوده و خطرناک نیز هستند .به عنوان مثال در صورتی که نشتی روغن هیدرولیک تشخیص داده نشود، می‌تواند سبب آتش‌سوزی موتور خودروی شما نیز شود. از مهمترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی واشر آب‌بندی کارتل
  • خرابی کاسه نمد گیربکس ( ریختن روغن گیربکس )
  • سوراخ شدن کارتل ( محل قرارگیری روغن که این خرابی فوق‌العاده وحشتناک است )
  • خراب بودن مخزن هیدرولیک فرمان
  • خراب بودن پلوس ( فوق العاده خطرناک )

به طور کلی روغن ریزی در کنار کیفیت نامطلوب روغن و همچنین روغن سوزی موجب کم کردن روغن در خودرو خواهد شد. با این وجود برای پیدا کردن دلیل روغن ریزی خودرو ابتدا باید با انواع روغن موجود در خودرو و محلی که روغن از آن خارج شده آشنا شد و در زمان نشتی روغن، نوع روغن و علت روغن ریزی باید سریعا مشخص شده و رفع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *